مبانی نظری مدیریت ریسک شرکت

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری مدیریت ریسک براساس رفرنس های2023-2022 و1403-1402 (مرداد ماه 1402)

بخشی از متن:
مدیریت یکپارچه ریسک، وظیفه کنترل ریسک ها را بر عهده گرفته و با ارائه راهکارهای نوین و راهبردهای بدیع توانسته برای شرکتهای تجاری، تولیدی و خدماتی روش های نظامندی خلق نماید. از این رو هدف مدیریت ریسک، حذف ریسک نمی باشد بلکه ایجاد تعادل بهینه میان ریسک و بازدهی است. مدیریت ریسک، عمدتا با کاهش اثرات نامطلوب آن دسته از رویدادهای داخلی و خارجی سروکار دارد که بطور زیان آوری فعالیت های سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند. مدیریت ریسک باید متشکل بر مجموعه ای از فرایندهای مستمر و در حال توسعه ای باشد که در سراسر استراتژی یک سازمان به کار گرفته می شوند و باید به شیوه ایی قاعده مند کلیه ریسک های مربوط به گذشته، حال و آینده را مورد توجه قرار دهد.مدیریت ریسک عبارت است از استفاده از فن آوری مهندسی مالی به منظور طبقه بندی کردن انواع دارایی های مالی برای کنترل ریسک مرتبط با شرایط و وضعیت های مختلف، این ریسک ها شامل ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک الگو، ریسک قانونی و سایر ریسک های مالی می شود(بیک زاده عباسی ،1403).
علاقه به مديريت ريسک سازمانی در سال های اخیر رو به رشد بوده است. سازمان های متعددی برنامه های مديريت ريسک سازمانی را اجرا کرده يا در نظر گرفته اند، شرکت های مشاوره واحدهای مديريت ريسک سازمانی تخصصی ايجاد کرده و آژانس های رتبه بندی شروع به بررسی مديريت ريسک سازمانی در فرآيند رتبه بندی نموده اند و دانشگاهها دوره ها و مراکز تحقیقاتی مربوط به مديريت ريسک سازمانی را توسعه داده اند. بر خلاف مديريت ريسک  های سنتی که در آن ريسک های فردی به طور جداگانه بررسی می شوند، مديريت ريسک سازمانی به شرکت ها اين امکان را می دهد تا طیف گستردهای از خطرات را با روشی يکپارچه و در سطح سازمانی مديريت کنند. کارشناسان صنعت معتقدند که مديريت ريسک سازمانی، از طريق کاهش نوسانات قیمت سهام، کاهش هزينه های سرمايه خارجی، افزايش کارآيی سرمايه و ايجاد هم افزايی بین فعالیت های مختلف مديريت ريسک، موجب سودآوری بیشتر بنگاه ها می شود(پوراحمدی وهمکاران،1403).
مديريت ريسك يك پديده نوظهور و جديد در ايران است از طرفي با توجه به بحران‌های مكرر و كمبود روزافزون منابع، مديريت نوين ناگريز از استفاده از تمامي ابزارها و تکنیک‌های مديريتي ريسك در جهت دستيابي به اهدافي همچون داشتن يك بازار سرمايه قوي و كارا می‌باشد. کیفیت و چگونگی مدیریت ریسک قابل‌پذیرش شرکت در بازار سرمایه، همواره از موضوعات موردبحث در دهه اخیر به‌طور خاص بعد از وقوع بحران مالی در بازارهای مالی جهان بوده است. بحران مالی آمریکا در بین سال‌های 2008-2007، بحران اخیر بدهی یونان 2013-2010 و بحران مالی بازار سرمایه ایران، نگاه‌ها را به‌سوی مدیریت ریسک سوق داده (سعادت جوي اوردكلو و رحيمي،1393)

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2-مفاهیم مدیریت ریسک
2-2-1-اهداف مدیریت ریسک
2-2-2-ابعاد مدیریت ریسک
2-2-3-پیدایش مدیریت ریسک
2-2-4-استراتژی‌های مدیریت ریسک
2-2-5-ابزارهای مدیریت ریسک(مدل مدیریت ریسک سازمانی کوزو 2004)
2-2-5-1-مدیریت ریسک‌های استراتژیک
2-2-5-2-مدیریت ریسک‌های عملیاتی
2-2-5-3-مدیریت ریسک‌های گزارشگری
2-2-5-4-مدیریت ریسک‌های عدم رعایت قوانین و مقررات
2-3-عوامل تعیین کننده در اتخاذ مدیریت ریسک
2-3-1-اندازه شرکت
2-3-2-اهرم مالی
2-3-3- تغییرپذيري سود و جريانهاي نقدي
2-3-4- تغییر پذيري قیمت سهام
2-3-5- فرصتهاي رشد
2-3-6- تنوع پذيري
2-3-7- مالکیت نهادي
2-3-8- عدم شفايت دارايي ها
2-4-اهمیت مطالعه مدیریت ریسک
2-5-ارتباط نظری مدیریت ریسک و متغییرهای حسابداری
2-5-1-مدیریت ریسک و کارایی سرمایه‌گذاری
2-5-2-مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی
2-5-3-مدیریت ریسک و عملکرد شرکت
2-5-4-مدیریت ریسک و کیفیت اطلاعات
2-6-پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع مدیریت ریسک
2-6-1-پیشینه تحقیقات داخلی انجام شده مدیریت ریسک 1403-1402
2-6-2-پیشینه تحقیقات خارجی تحقیقات انجام شده مدیریت ریسک 2023-2022
2-7-شاخص های مدیریت ریسک (تعاریف مفهومی وعملیاتی)
جدول و نمودار(محاسبه ومفاهیم کامل ، عدم اطمینان محیطی-اندازه شرکت-نظارت هیئت‌مدیره-رقابت صنعت-اثربخشی مدیریت)
منابع ...............................
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 8384 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:121 کیلوبایت

 قیمت: 125,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252